Då är det på Järnvägsdagen du ska vara. Årets höjdpunkt i industrin, Järnvägsdagen, är en sedan 2013 återkommande konferens och mötesplats som samlar branschens olika aktörer för att diskutera och forma framtidens järnvägslösningar. Arrangerad av Swedtrain och Tågföretagen i samarbete med partner och sponsorer, har konferensen vuxit till att attrahera över 250 deltagare.
Save the date för Järnvägsdagen 2026!
Årets konferens äger rum den 25 november 2026 på Sergels Hub i Stockholm.
Efter ett händelserikt år med ny nationell plan och riksdagsval i september belyser vi vad det innebär för branschen, för kunderna och för framtida investeringar. Hur möter vi näringslivets krav på tillgängliga och konkurrenskraftiga transporter? Och hur skapar vi bättre förutsättningar för resenärer, både i vardagen och på resor ut i Europa?
På Järnvägsdagen samlar vi branschföreträdare, beslutsfattare och politiker för att diskutera vägen framåt. Vi kommer också att bjuda in de nyvalda politikerna och ta pulsen på deras ambitioner för järnvägen.
Vi fyller på med mer information i september, välkommen tillbaka!
PS: Du vet väl att du kan bli partner eller utställare? Hör av dig till kansliet@swedtrain.org om du vill veta mer!
Här kan du läsa mer om tidigare konferenser
Järnvägsdagen 2025
Med bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson i spetsen belyste vi teman som
– Förslaget till nationella planen
– Balansen mellan kapacitet och efterfrågan i spåren
– Stöd för ERTMS-ombordutrustning
– Lärdomar från underhållsarbeten
– Gränsöverskridande godstrafik
– Upphandling av trafik
Under Järnvägsdagen 2024 diskuterades följande ämnen:
– Investeringar i järnvägen och dess påverkan på ekonomisk tillväxt.
– Hur vi kan förbättra underhållet.
– Status och utmaningar för det digitala järnvägssystemet.
– Hur järnvägsbranschen kan hantera kompetensbristen.
Under Järnvägsdagen 2023 fokuserades det på finansiella möjligheter och investeringsstrategier för framtidens järnväg. På scen deltog bland andra Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket, Annika Winsth, chefekonom Nordea och partiernas trafikpolitiska talespersoner.